De bloemenwereld is niet meer die van twintig jaar geleden. “Het idee dat alle bloemen nog via Nederland reizen, is achterhaald,” zegt Glas. Steeds vaker wordt gewerkt met directe lijnen: van kwekerij naar klant. Een groeiend deel van de bloemen vliegt niet meer via Schiphol, maar gaat rechtstreeks naar markten in Duitsland, de Verenigde Staten of Australië.
Vaak reizen bloemen mee op passagiersvluchten, of worden ze gecombineerd in gedeelde vrachtvluchten. Vliegtuigen vliegen zelden voor bloemen alleen. Daarnaast wordt er binnen de keten volop getest met bloemen vervoeren per schip. Het volume per container is enorm, waardoor de uitstoot per bloem fors lager ligt dan bij vervoeren per vliegtuig. Glas: “De eerste testzendingen vanuit Zuid-Amerika hebben we achter de rug. Is dit dé oplossing? Nee, en niet elke bloem kan dit transport aan. Hoe dan ook zoeken we constant naar hoe het beter kan, binnen de mogelijkheden van vandaag. De keten wordt steeds korter, slimmer én - uiteindelijk het ultieme doel - steeds schoner.’’